Zapiekanki

czwartek, 06 września 2012

Fajnie jest być mamą. Fajnie jest być mamą, która może oddać cały swój dzień własnemu dziecku, która może spędzać z nim każdą wolną chwilę, która nie musi się martwić by zdążyć do pracy dziecko podrzucając dyskretnie niani. Dzień upłynął nam naprawdę bardzo szybko. Zaliczyliśmy spacer po lesie ( grzybów ani widu ani słychu), układaliśmy klocki, oglądaliśmy bajki i wygłupialiśmy się cały ranek, przytulaliśmy się całe przedpołudnie, a popołudniu naszły nas chęci na małe co nieco. Wyciągnęłam więc z lodówki wszystko co uznałam za stosowne i zabrałam się za obiad. Wyszła bardzo dobra zapiekanka, po której zostały już tylko brudne naczynia. Były ziemniaki, więc synek był zadowolony. Jak chyba wszyscy.

 

Trochę ulepszona wersja tradycyjnego dania pt. kiełbasa w sosie musztardowym. Bardziej delikatna i zdecydowanie lepiej podana. Wyszła fajna zapiekanka, ziemniaki idealnie pokryły się sosem, lekko podsmażona kiełbasa dała fajny wyraz całości. Musiała być cebula, bo jak inaczej, ale odnalazła się w tym szaleństwie idealnie. Na szybki obiad idealne. Na coś z niczego, czyli lodówka przed zakupami idealne. Idealne też na co dzień, jeśli lubimy, jeśli mamy chęć. Na pewno będę powracać!

 

Co będzie potrzebne:

  • 6 niedużych ziemniaków
  • 4 kiełbasy dobrej jakości ( u mnie ze świniobicia)
  • 1 duża cebula
  • 20 dag sera żółtego startego na tarce
  • 300ml bulionu warzywnego
  • 0,5 opakowania serka mascarpone lub 100 ml słodkiej śmietany
  • 2 łyżki mąki
  • 1 łyżka masła
  • 1 łyżka oliwy
  • 2 łyżki musztardy sarepskiej
  • 1 łyżka musztardy francuskiej
  • świeży estragon
  • pieprz, sól

Cebulę pokroić w półkrążki podsmażyć na łyżce oliwy. Dodać kiełbasę pokrojoną w półplasterki podsmażać kilka minut aż zacznie się kurczyć. Ziemniaki podgotować na półtwardo, pokroić na plasterki.

W rondelku rozgrzać masło, dodać mąkę i chwilkę podsmażać. Podlewać gorącym bulionem stale mieszając. Do utworzonego sosu dodać musztardę, zagotować, doprawić solą i pieprzem, w razie konieczności również cukrem. Dodać serek i dokładnie wymieszać. Odstawić.

W naczyniu żaroodpornym ułożyć najpierw plasterki ziemniaków, posypać estragonem, dodać kiełbasę z cebulą, a całość polać sosem. Na wierzch rzucić starty żółty ser. Zapiekać około pół godziny w 150 stopniach.

Smacznego!

 

niedziela, 29 lipca 2012

Weekend, weekend oj fajny weekend. Plaża, woda, słońce, kolorowe leżaki, parasole, kręcone lody i gofry z mnóstwem bitej śmietany i borówkami. Spaliśmy w przepięknym miejscu 3km za Skorzęcinem. Domek położony w samym lesie, wśród pięknej zieleni. Wkoło przepiękny ogród, hamaki, huśtawki i pełno miejsc by błogo odpoczywać. Prawdziwy raj dla dzieci i chcących odpocząć od zgiełku i głośnych imprezowiczów. Nawet komary nie dokuczały zbyt mocno, więc weekend zaliczam do jak najbardziej udanych. Było fajnie, ale też czas nadszedł wracać. Na powitanie rzeczywistości trzeba było zrobić coś szybkiego. Zapiekanka? Czemu nie? Przecież wszyscy ją bardzo mocno lubimy, a szybkiego jedzenia mamy już dość. 

Jest tuńczyk, jest cebula, są pomidory to musi być smacznie. Bardzo lubimy tą zapiekankę, bo jest lekka, a przy tym bardzo smaczna. Najbardziej lubię w niej to, że ma w sobie dużo pysznie ciągnącego się sera. Błyskawiczna, więc idealna dla zabieganych. W sumie idealna dla każdego, bo przecież w życiu każdego z nas jest taki dzień, kiedy to czasu brak na przygotowanie wykwintnego dania. Mimo łatwości w jej przyrządzeniu i ona jest wykwintna, spróbujcie.

 

Co będzie potrzebne:

  • 150-200 g makaronu razowego (penne. farfalle, lub ulubionego)
  • 3 puszki tuńczyka w sosie własnym
  • 2 młode cebulki
  • 2 ząbki czosnku
  • 2 dojrzałe, słodkie pomidory
  • papryka czerwona
  • pęczek szczypiorku
  • 250 ml mleka lub słodkiej chudej śmietanki
  • 2 łyżki masła
  • 1,5 łyżki mąki
  • 300 g lubionego żółtego sera
  • olej do smażenia
  • sól, pieprz, gałka muszkatałowa

Makaron ugotować na półtwardo w dużej ilości osolonej wody.

Tuńczyka odsączyć. Cebulę i czosnek posiekać, podsmażyć chwilę na oleju. Jednego pomidora pokroić w drobną kostkę, podobnie pokroić czerwoną paprykę. Wrzucić warzywa do cebuli, zamieszać. Dodać tuńczyka i zdjąć z ognia. Szczypiorek drobno posiekać, połączyć z warzywno rybnym farszem, doprawić dużą ilością świeżo zmielonego pieprzu i solą.

Na dnie wysmarowanej tłuszczem foremki do zapiekania wyłożyć cały makaron, na to wyłożyć cały farsz. 

Masło rozpuścić w rondelku, dodać mąkę i podsmażać 2-3 minuty, uważając by mąka się nie przyrumieniła. Powoli wlewać mleko lub śmietankę, cały czas mieszając czekamy aż się zagotuje. Połowę startego na tarce sera żółtego wrzucamy do mleka, doprawiamy solą, pieprzem i gałką i zdjemujemy z ognia.

Powstałym sosem polewamy całą zapiekankę równomiernie. Na wierzchu układamy drugiego pomidora pokrojonego w plasterki, ja dołożyłam jeszcze cebula pokrojoną w krążki. Można posypać ulubionymi ziołami. Całość posypujemy resztą startego na tarce sera żółtego. 

Zapiekankę wkładamy do zimnego piekarnika i zapiekamy 30 minut w temp. 150st.

Smacznego!

wtorek, 12 czerwca 2012

Coś ale lasagne, tyle, że ze świderkami. Czasem najzwyklej w świecie nie mam czasu na wymyślny obiad i muszę szukać oszczędności czasu. Makaron typu świderki gotuje błyskawicznie, błyskawicznie też układam go w naczyniu. Pozwala mi to zaoszczędzić naprawdę sporo cennego czasu, którego przy małym dziecku często odczuwam deficyt. Płaty lasagne pozostawiam zaś na specjalne okazje ;) 

 

Chyba zdążyliście już zauważyć, że jestem maniaczką pomidorów? Tak, uwielbiam to warzywo najbardziej ze wszystkich, a uwielbiam je za to, że oprócz swej pyszności, naturalności i niezwykłości są one bardzo zdrowe, zwłaszcza w swojej przetworzonej postaci. Do tego dania zainspirowała mnie moja mama. Przyjeżdżając w odwiedziny zarzekła sobie, że ma ochotę zjeść coś niebanalnego i absolutnie nie tradycyjnego. Mówisz- Masz. Dziś na moich stołach bardzo mięsna, bardzo pomidorowa i bardzo makaronowa zapiekanka, dla chcących zjeść coś niebanalnego w środku tygodnia.

 

Co będzie potrzebne:

  • 300g makaronu fussilli lub innego
  • 500 mielonego mięsa wieprzowego ( u mnie łopatka)
  • 2 cebule dymki
  • 3 ząbki czosnku
  • 2 pomidory ( słodkie, soczyste)- można zastąpić pomidorami w puszce
  • 2 łyżki koncentratu pomidorowego
  • 2 łyżki ketchupu pikantnego
  • 2 łyżki oliwy
  • po pół łyżeczki oregano i tymianku
  • sól, pieprz , gałka muszkatałowa do smaku
  • 20 dag tartego sera żółtego

Ponadto na sos beszamelowy:

  • 3 łyżki masła
  • 3 łyżki mąki
  • 200 ml mleka
  • sól, pieprz, gałka muszkatałowa do smaku

 

Na dużej patelni rozgrzewamy oliwę i podsmażamy cebulki pokrojone w kostkę przez około 2 minuty, dodajemy 2 ząbki czosnku i smażymy kolejne 2 minuty na średnim ogniu. Po tym czasie dodajemy mięso i smażymy kilka minut, aż lekko się przysmaży. Gdy mięso nabierze już koloru dodajemy pomidory pokrojone w kostkę, koncentrat i ketchup, gotujemy pod przykryciem do czasu, aż pomidory się nie rozpadną.

Sos doprawiamy do smaku solą, pieprzem, ziołami i gałką, dodajemy pozostały ząbek czosnku, mieszamy i odkładamy.

W osolonej wodzie gotujemy makaron na pół- twardo. Odcedzamy, odstawiamy.

Robimy sos beszamelowy. W garnuszku rozpuszczamy masło, dodajemy mąkę i chwilę podsmażamy by mąka się nie zarumieniła. Powoli podlewamy mlekiem, cały czas mieszając, sos powinien być gładki i w miarę gęsty. Doprawiamy solą, pieprzem i gałką muszkatałową.

W naczyniu do zapiekania układamy makaron, na to wlewamy sos beszamelowy, lekko mieszamy. Na górę wlewamy sos pomidorowy, posypujemy startym serem i resztą ziół.

Pieczemy w rozgrzanym piekarniku do 150 stopni przez ok.  25 minut.

Smacznego!

 


  • Kontakt



  • Durszlak.pl



    Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i blogi
    Top Blogi